onsdag 4 mars 2009

Så gör du snygga hål på jeansen

Vill gärna dela med mig mina tips hur man får snygga hål på jeansen.
Som modet är nu ska jeansen gärna vara extrema, med nitar, klorblekta, håliga, lappade och ju mer desto bättre enligt min smak.
Så här gör du:

1. Ta på dig jeansen och märk ut med blyerts var hålet ska vara, rita två parallella linjer med 5mm mellanrum.


2. Skär där du markerat linjerna. Lägg gärna något i byxbenet så du inte skär igenom baksidan.




3. Dra sedan loss de små ljusblå trådarna som skurits av, och behåll de vita vågräta.
För att göra hålet större läggs ett nytt snitt över eller under och gör likadant.
Om man lägger snitten för brett isär går det inte att dra loss de små trådarna.


För att inte hålen ska se så tillgjorda ut kan man slipa hålen med sandpapper, och de brukar bli ännu snyggare efter ett par gånger i tvättmaskinen.


Lycka till!




Här är ett par som jag gjort, de tog ett par timmar men det var värt allt besvär. Jag sydde på en lapp med nitar på också för att "rocka" upp dem lite. Hur man fäster nitarna kommer tips om längre fram. Håll till godo :)
Kram Becka


1 kommentar: